국문초록
프랑스요리라고 하면 세련되고, 고급스러운 이미지이다. 그런데 그와는 정 반대로 투박하고 촌스러운 노르망디요리에는 이유가 있다. 우선 노르망디지방은 춥고 건조한 기후 때문에 요리재료에 제약을 받는다.
또한 노르만 족, 슬로바니아족 등의 북유럽 민족들이 이주하여 살기 시작하면서부터 그 들에 의해 요리문화가 발전되었는데, 그들의 성향은 꾸밈없고 거침없다는 것이었다. 또한 해변이 많은 지역으로 해산물이 풍부하고, 무성한 목초지대로 축산업이 번성하였다.
더불어 낙농업 또한 발달되어 양, 치즈, 우유 등이 요리의 주된 재료이다. 그러나 포도나무가 자라기에는 적합하지 않은 기후와 풍토였다. 그래서 이 지방만의 특산물인 사과로 만들어진 브랜디인 ‘칼바 도스’가 탄생하게 되었다. 이와 같은 지역적 특색을 모티베이션 하였다.
여기서 가장 큰 특징은 시골 농가를 중심으로 발달되었기 때문에 촌스럽고 투박한 스타일의 요리라는 것이다. 본 논문에서는 노르망디요리의 이런 특징을 바탕으로 여러 가지 분위기를 연출했다. 물론 홈메이드요리를 중심으로 하였다.
SET제작, 합당한 소품 등장, 적절한 라이팅 연출로서 그 효과를 가져왔으며, 그에 앞서 아이디어와 styling으로 완성도를 높이려 했다.
또한 적절한 상황설정에 잘 어울리는 소품구성은 요리의 분위기를 결정할 뿐만 아니라, 더 나아가 기업의 브랜드이 미지, 게재된 매체의 이미지결정에도 중요한 역할을 한다는 점을 착안하였다.
지금은 올라운드맨 (all-round man) 시대이다. 종래의 한 분야에만 전문가이면 되던 시대는 지났다. 흔히 요리사진이라고 하면 요리사와 스타일리스트의 우선적 결과라 생각한다. 그리고 그 다음이 사진가의 역할이라고 말한다 하지만 실제로 보면 사진가의 역할이란 과히 그를 능가한다.
많은 작업에서 예를 보아도 아트디렉터와 스타일리스트의 영역을 완수해내는 우수한 포토그래퍼가 많다. 또한 좋은 에디토리얼이란 그 경계를 나누기보다는 스탭프 간의 장점을 잘 활용해서 좋은 결과를 만드는 것일 것이다.
실제로 여러 광고에 쓰이는 요리사진제작과정을 보면, 사진가가 아트디렉터와 스타일링까지의 영역까지 맡는 경우를 볼 수 있다. 이는 빈번히 벌어지는 사례이며, 공동 작업이라는 것을 말해준다.
지금은 디지털 시대이다. 급속도로 변화하는 사회에서 순응하지 않으면 도태된다. 빠른 변화를 원하고, 정확한 결과만을 수용한다. 하지만 디지털의 팽배로 인하여 많은 사진가 들이 컴퓨터에만 의존하려고 하고, 합성이나 그 래픽에 비중을 키워나간다
. 그러나 이는 나아가 더 큰 문제를 야기할 수 가 있다. 그 중 하나는 오리지널리티에서 오는 감성의 부재이다. 그렇기 때문에 포토그래퍼는 이를 적절히 수용하는 변별력이 필요하다. 그만큼 사진가의 영역이 넓어 진 게 아닌가 싶다.
에디토리얼은 급속도로 변화하는 디지털시대에서 진보되어지고 있다. 그 분야 중 요리사진은 웰빙(wellving)이라는 추세(trend)와 국민 식습관의 변화에 맞물려 가변하고 있다. 이에 에디토리얼의 주 활동 무대인 잡지는 편 집에 있어 아이디어와 콘셉트 등을 주시하지 않을 수 없다.
예를 들어 50대 이상의 사회적으로 안정된 계층에서는 과거의 향수를 그리워한다. 그러나 새롭고 신선한 것을 찾아다니는 2,30대 층에서는 콘셉츄얼하고 아이디어가 신선한 것을 좋아한다. 이는 두 가지 모두 공존하며, 이는 엄연히 포토그래퍼에 의하여 분리 되어야 한다.
영문초록
When we talk about French food, it reminds us refinement and luxury. In the other hand, there is a reason for Norman food which is crude and countrified. First of all, the ingredients of food are restricted because climate of Norman area is cold and dry. Since Northern European like Norman and Slovene migrated, the cooking culture was developed by them, and their inclination was unaffected and unobstructed. Moreover, this area is rich in marine products as there are many seashore, and stockbreeding was prosperous with exuberant grass area. In addition, dairy farming was also developed, so lamb, cheese, and milk were principal ingredients of food. However, it was not suitable climate and natural features to grow grapevines. Therefore, ‘Calvados’ the brandy made of the apple which is local specialty was born. Such this local trait was motivated. The biggest trait is food with countrified and crude style because it was developed along country farmhouse.
Many atmospheres were produced based on these traits of Norman food in this dissertation. Homemade food was mainly produced of course. I produced the effects with set building, adequate props, and appropriate lighting, and before these, I tried to make it perfect with idea and styling. Moreover, not only appropriate composition of props for adequate situation decides the atmosphere of food but also it plays an important part in image decision for brand image of a company and published media, and I took notice of this.
Now it is an era of all-round man. The period that it is ok to be an expert in only one field. Commonly we think that the result of food photograph comes from chef and stylist first, and then think photographer’s role. However, in fact, photographer’s role surpasses it. We can see many predominant photographers in many cases who accomplish art director and stylist’s province. Moreover, good editorial may mean making a good result by utilizing merits between staffs rather than drawing a line of demarcation. Practically, if you see the process of producing food photograph which is used in many advertisements, you can see a photographer undertaking art director and stylist’s province. This often happens and tells us this is a group work.
Now it is digital age. If you do not adapt to rapidly changing society, you will be weeded out. Rapid change is wanted and only an accurate result is expropriated. However, due to an expansion of digital, many photographers are only depend on computer and give more weight on synthesizing and graphic. But this can cause bigger problem. One of the problem is absence of sensitivity comes from originality. Therefore, photographer needs discriminating power to expropriating properly. I think photographer’s province is expanded that much.
Editorial is being progressed in rapidly changing digital age. In the area, food photography is being changed with well-being trend and the change of dietary custom. Upon this, magazine which is editorial’s main field of action must stare at idea and concept in editing. For instance, a class age over 50 who socially stabilized longs for past nostalgia. However, a class age 20s and 30s who looks for something new and fresh likes conceptual and fresh idea. These two coexist together and this must be separated clearly by a photographer.